Berlijn | 1 t/m 8 november

08.11.2010 De terugreis
~ Ga je ook naar Berlijn? Hier zijn een paar goede recensies

Heenreis
Vanochtend vroeg vertrokken in de luwte van de nacht…oh nee, zo vroeg was het nou ook weer niet. Om half 6 stond ik op om m’n ontbijt klaar te maken, de laatste dingetjes nog uit te printen en mijn tas zo vakkundig mogelijk in de pakken. Maar het is allemaal goed gekomen. Bepakt en bezakt op naar het station, op weg naar Berlijn.

Mijn moeder was zo vriendelijk om mij op de trein te zetten in Tiel. Van daaruit ben ik vertrokken naar Utrecht centraal, waar ik Jos zou treffen. Daar aangekomen bleek dat onze trein naar Amersfoort vertraging had, dus leek het ons slim die maar meteen te nemen. En niet te wachten op de volgende trein, die we anders hadden genomen. Handig zo’n reispartner die oplettend is! Vanuit Utrecht hadden we een soort boemeltrein naar Amersfoort ;-), hij piepte en kraakte en leek met ductape aan elkaar te zijn geplakt. Maar gelukkig waren we ruim om tijd in Amersfoort. Daar hebben we zo’n 30 minuten gewacht op onze trein naar Berlijn.

Om 9:37 uur vertrok de trein –met ons erin- naar Berlijn. We hadden netjes 2 gereserveerde stoelen. Het is natuurlijk altijd maar afwachten hoeveel ruimte je hebt om te zitten. En aangezien Jos nogal lang is, was ik benieuwd of hij wel redelijk kon zitten. Maar het zit prima. Jos heeft genoeg beenruimte, de stoel is voor mijn rug ook prima, dus we mochten niet klagen. Volgens mij reden we rond 11:15 uur Duitsland in. Daar werd een andere (Duitse) locomotief aangekoppeld.

Rond 15:00 uur kwamen we aan in de voorstad van Berlijn en duurde het nog maar heel even voor we bij onze eindbestemming aan kwamen. Snel nog even naar het toilet, en dan hup, de trein uit bij de Ostbahnhof. Daar hebben we een weekkaart voor het openbaar vervoer in Berlijn gekocht. Hiermee kunnen we dus onbeperkt een week lang met de metro, tram en bus reizen. Ontzettend handig in Berlijn want anders dan heb je versleten knieën als je thuis komt.

Toen was het even zoeken naar de goede opstapplaats voor de S baan (tram), maar uiteindelijk vonden we het. Aangekomen bij ons eindbestemming Warschauer Straße was het maar een klein stukje lopen naar de ons hostel. Alleen wel een hoop trappen, dus voor de terugweg gaan we iets anders regelen ;-) om op de Ostbahnhof the komen.

Ingecheckt in ons hostel, die overigens echt keurig netjes is en prima bedden, hebben we ons even geïnstalleerd in onze kamer en zijn daarna lopend Berlijn ingegaan op zoek naar iets te eten. Uiteindelijk zijn we een klein Italiaans restaurantje ingegaan. En ook al was het helemaal leeg toen we binnen kwamen, het eten was echt prima en super goedkoop. Dus het is niet altijd waar als men zegt dat lege restaurants slecht zijn ;-). Daarna zijn we rustig terug gelopen naar ons hostel, waar ik nu dit verhaal aan jullie zit te typen. We in totaal vanavond zo’n 2,5 km gelopen. Al met al niet slecht, al zeg ik het zelf.

Nu heerlijk slapen, op het volgens mij, prima bed wat ik hem. Dus tot morgen trouwe lezers…dan gaan we naar Potsdam!

Potsdam
Vandaag zijn we naar Postdam geweest. Potsdam is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Brandenburg en ligt in de agglomeratie van Berlijn. Het is een stad met ontzettend veel historie. Er staat daar ook een Brandenburger Tor die ouder is, dan degene in Berlijn. Maar goed… hoe zag ons dagje eruit.

Na een eerste nacht meteen heerlijk te hebben geslapen op prima bedden werd, ik uitgerust en opgewerkt wakker. Na alle standaard ochtend rituelen zijn we op pad gegaan. We zijn met de S-bahn naar Potsdam gegaan. In eerste instantie dachten we in één stuk door te kunnen gaan, maar we moesten toch nog één maal overstappen. Maar dat was geen probleem en daarna zijn we zonder problemen in Potsdam aangekomen.

Nou ben ik zelf niet zo van bus toers en de georganiseerde wandelingen. Maar deze toer leek ons wel wat, aangezien we uiteindelijk zelf konden kiezen op wat voor een punt we uit wilden stappen. Dus zo zaten we na een paar minuten in een bus met koptelefoons op ons hoofd. En ik moet zeggen, het was echt super interessant en heel duidelijk allemaal. Kortom geen spijt van. We kwamen in ieder geval langs de belangrijkste en interessantste dingen van de stad, waarbij we op sommige plekken ook uit konden stappen en met de gids mee konden lopen voor extra uitleg en informatie.

Na zo’n 2,5 uur zijn we aan de rand van het centrum van de stad uitgestapt om het park van Sanssouci in te lopen en dit prachtige kasteel. Er moest namelijk nog meer prachtige gebouwen in dit park te bezichtigen zijn. En zo ware het dat we ontzettend mooie foto’s in dit park hebben kunnen maken (deze komen uiteraard nog op de site! Geen zorgen.) Ik zou nu nieuwe knieën nodig hebben, ware het niet, dat het lopen deze dag super goed ging. De lucht was heel erg droog, het was niet te fris en dus prima weer voor eMmeS en mevr. Dystrofie. Kortom ik heb met wat omwegen in ieder geval in de lengte het hele park doorlopen. Dus ik (klinkt misschien een beetje onbescheiden) vind dit best goed van mezelf!

Hieronder kun je zien wat we in het park hebben gelopen! We zijn begonnen bij de zwarte pijl en zijn geëindigd bij het rondje met de H. De rode lijn is de weg die we ongeveer hebben gelopen.

Zoals je hebt kunnen zien hebben we in het park een flink eind gelopen, en ik kan je zegen het park is echt niet klein. Naast de geweldige gebouwen, was de natuur natuurlijk ook geweldig. Volgens mij heb ik echt alle kleuren bladeren gezien! Echt super mooi, daar natuurlijk ook nog een paar mooie plaatjes van geschoten.

Na het park te hebben bezichtigd en toen het begon te schemeren, zijn we met de bus terug richting het centrum gegaan, om daar op zoek te gaan naar een fijn restaurantje om wat te eten, want het was inmiddels al een uur of 5! En ik had echt enorme trek gekregen van het lopen.

We hebben uiteindelijk in het het Altstadt Hotel heerlijk in hun restaurant gegeten. Het was een einde van een geslaagd dagje…we zijn daarna terug gegaan richting het centrale station van de U -en S-bahn en daar zijn we dit keer met de U-bahn richting hostel gekeerd. Dit keer moesten we 2 keer overstappen, maar dat was zo gepiept. En dus kwamen we lekker op tijd weer aan bij onze hostel waar we beneden bij de bar nog even wat gedronken hebben. Ik een lekker slaapmutsje, ze hadden namelijk Bailey’s. Daarna ben ik al snel mijn bed in gedoken! De pap was werkelijk helemaal op…

Alexanderplatz, Berliner Dom & Reichstag
Vandaag een nieuwe dag, en een mooie dag. Lekker bij tijds opgestaan en dit keer niet in de hostel ontbeten maar gewoon ergens bij een bakker en lekker broodje gehaald. Een goede keuze, en dus stem ik voor om dit iedere ochtend te doen :-P. Toen de S-bahn naar Alexanderplatz genomen. Daar uitgestapt om naar televisietoren te kijken. Gelukkig had die een lift en dus zijn we helemaal naar boven geweest. Dit keer helaas geen korting met mijn gehandicaptenkaart ;-), iets wat we gisteren dus wel kregen bij de rondrit in de bus in Potsdam. Het uitzicht hier, was geweldig en dankzij het goed weer konden we een heel eind kijken. Ik was even in verwarring over wat waar gelegen was, omdat ik Berlijn nog groter schatte dan het al is ;-)…maar uiteindelijk kon ik alles een plekje geven.

Nadat we bij de televisietoren waren geweest zijn we het plein overgestoken en richting het Rotes Rathaus gelopen en daarna naar de Berliner Dom. Dat is echt een geweldig gebouw. En ja, het was een hele uitdaging, maar het is me uiteindelijk gelukt. Ik ben de Berliner Dom opgeweest. Ik heb zo snel niet terug kunnen vinden hoeveel trappen ik op heb moeten klimmen, maar ik kan je vertellen dat het er heel wat waren. Het is me gelukt en daar ben ik heel trots op! Het uitzicht vanaf deze koepel was echt ontzettend mooi, en we hadden gelukkig mooi weer en konden dus ook een heel eind kijken.

Na de Berliner Dom te hebben gezien, zijn een paar andere gebouwen van de buitenkant wezen bezichtigen. De eerste was waar het Altes Museum in gevestigd is, daarna doorgelopen naar het gebouw waar de Alte Nationalgalerie in gevestigd is. Dit zijn echt gigantisch, en echt prachtige gebouwen. Daarna zijn we verder gelopen over de Unter den Linden. Die zijn we helemaal uitgelopen, en ook hier kwamen we weer prachtige bouwwerken tegen. Uiteindelijk hebben we aan die weg lekker wat gegeten en zijn doen wezen kijken bij de Brandenburger Tor.

Na de Brandenburger Tor te hebben aanschouwt zijn we doorgelopen naar de Reichstag. Het was inmiddels wat gaan regenen en er stond een flinke rij mensen voor de hoofdingang,… en tja daar hadden we allebei geen zin in, om in te gaan staan. Dus hebben we gevraagd of we met een gehandicaptenkaart via een andere ingang naar binnen konden. En jawel, het was weer feest ;-). En toen waren we zo binnen! Ook dit is zeker de moeite waar om heen te gaan. Vooral de boeiende geschiedenis van Berlijn en de Reichstag en uiteraard het uitzicht wat je hebt vanaf de koepel. Helaas ben ik inmiddels, nu ik dit typ, al wel kwijt wel raad enzo in welk gebouw vergadert ;-), maar het gaat om het idee. Het was in ieder geval een hele interessante dag, met veel informatie en waar veel te zien was.

Daarna zijn we met de bus terug gegaan naar Alexanderplatz en daar hebben we voor de afwisseling de tram gepakt naar ons hostel aan de Warschauerstraße. Hier hebben we even beneden in de hal zitten chillen op de bank. Daarna zijn we op pad gegaan om ergens wat te gaan eten. We kwamen uit bij een restaurant wat de Time Box heette. Deze was gelegen aan de Simon-Dach straße. En hier hebben we echt heerlijk gegeten. Er hangt een fijne sfeer, vriendelijke bediening en dus een prima plek om even lekker te genieten. Naast lekker eten hebben ze hier ook geweldig cocktails, en dus ‘uiteraard’, heb ik me er eentje laten adviseren. Ik heb een heerlijke cocktail op met witte rum, bruine rum, baileys, kokosextract en ananassap! Dit was echt om je vingers bij af te likken! En weer een heerlijk slaapmutsje. Waarschijnlijk gaan we hier zondag naar terug om de laatste keer lekker te eten in Berlijn. En voor de mensen die ook nog eens naar Berlijn gaan, vanaf ons hostel aan de Warschauerstraße is het te lopen. En anders kun je de M10 (tram) nemen en na twee haltes uitstappen.

Zo en toen waren we alweer aan het einde van dag 3 gekomen. Op naar weer een nieuwe dag,….met nieuwe uitdagingen.

Holocaust monument & museum, Führerbunker & Checkpoint Charlie
Vandaag een dagje dat vooral in het teken stond van de 2e wereldoorlog. Eerst zijn we nog een keer naar de Reichstag gegaan, om er een mooie foto van te maken. Daarna zijn we doorgelopen naar het Holocaust monument. Een ontzettend indrukwekkend kunstwerk met allemaal blokken van verschillende hoogtes. Wanneer je naar het museum gaat wat eronder gevestigd is, zul je begrijpen wat deze blokken betekenen. Wij zijn (aangezien mijn interesse naar de 2e wereldoorlog erg groot is) het museum ingegaan. Dit was erg indrukwekkend, met veel persoonlijke informatie.

Na dit museum zijn we wat gaan drinken en eten (een broodje van de subway en een drankje van starbucks!). Daarna zijn we onze weg vervolgt naar de Führerbunker. We wisten dat er niks te zien zou zijn, maar er zou wel een bord staan. En inderdaad er stond een bord. Op de plek waar nu een parkeerplaats is, heeft vroeger de bunker gestaan. Het bord hebben we goed bekeken en daarna zijn we op weg gegaan naar Checkpoint Charlie.

Hier zijn we helemaal heen gelopen, wat redelijk te doen was voor mij en eMmes. Checkpoint Charlie is omgeven door informatieborden, stukken muur en een museum. Normaal gesproken had het museum € 12,50 gekost en met korting € 9,50 (gehandicaptenkaart). Maar ook hier kregen we nog meer korting… we betaalden uiteindelijk maar € 5,50. Ik vraag me nog steeds af hoe ze bij dat bedrag kwamen. Maar ach, we hebben het museum gezien voor € 2,75 per persoon, niet slecht al zeg ik het zelf. Het was wel een leuk museum. Je kon er allerlei manier zien hoe mensen over de muur waren gevlucht, en dit met soms nog werkelijke gebruiksvoorwerpen uit die tijd. Verder een hele hoop informatie over de muur, waarom, hoe en wie er allemaal mee te maken hadden. Kortom zeker wel de moeite waard.

Na dit dagje was de pap op! We zijn terug gegaan naar ons hostel en daar heb ik heerlijk een uurtje liggen pitten. Daarna zijn we wat eetbaars op gaan zoeken. Helaas was dit restaurant niet erg geweldig. Het eten wat we op ons bord kregen was wel redelijk, maar helaas moest Jos zijn stuk vlees ver zoeken onder de te dikke laag saus. Jammer, maar helaas, daar komen we niet meer terug. Daarna op de terug naar ons hostel nog even een lekker flesje melk gehaald bij ‘Kaisers’ de plaatselijke supermarkt. En toen…. heerlijk gaan slapen.

Zoologischer Garten
Vandaag zijn we naar de dierentuin van Berlijn geweest. Nu zul je denken wat moet je nu in een dierentuin als je op een stedentrip bent. Nou ik zal het je vertellen…. deze Berlijnse dierentuin heeft namelijk de meeste dieren van alle dierentuinen in Europa. De Zoologischer Garten is echt een prachtige dierentuin, echt eentje waar het om de dieren draait en niet om alle commerciële rompslomp die er in Nederland altijd omheen hangt.

We hebben een jong nijlpaardje, een kleine neushoorntje en twee jonge leeuwtjes van maar een paar maanden oud! Echt super, en wat nog geweldiger was, we konden ze echt van heel erg dichtbij zien. Ik heb mijn favoriete dier ‘de tijger’ nog net niet aan kunnen raken. Dat was zo indrukwekkend. We hebben prachtige foto’s gemaakt, waar ik heel erg blij mee ben.

Verder hadden we op een paar spetters en een kleine bui echt prima weer, heerlijk weer om in de dierentuin rond te lopen. Kortom ik bedank de weergoden! Maar na dit dagje dierentuin (ik heb de hele dierentuin lopend doorkruist) was ik wel echt helemaal gaar. De spalk voor mijn been gaf een afdruk op mijn voet en dee onderkant van mijn voet leek een beetje paars. Kortom, mijn voeten had echt rust nodig… dus deze avond hebben we in de hostel op de kamer gegeten. Jos had naast de hostel een prima maaltijd gehaald. Een paar kipnuggets met frietjes en salade. Het smaakte prima al zeg ik het zelf…. daarna ben ik heerlijk gaan slapen!

Joods Museum, Bus 100 & 200
Vandaag een wat rustiger dagje gehad, althans dat was de bedoeling. Maar het is later geworden dan gebruikelijk deze week. We zijn eerst richting het Joods museum gegaan. Maar voordat we daar aankwamen zijn even ergens gaat zitten om rustig te ontbijten. We hadden ergens een kleine bakkerij, maar die hadden erg lekker broodjes en een heerlijke warme chocomel! :-) En daar werd ik wel blij van…

Toen het tijd was dat het museum openging zijn we er naartoe gelopen. Er was heel veel informatie, en niet alleen informatie over de oorlog. Het ging over het jodendom in Berlijn van heel vroeger tot nu. Ik vond het heel interessant, ik ben achter een hoop dingen gekomen die ik eerst niet wist. Onder andere dat de Joden eigenlijk amper vrijheden hebben gehad in Berlijn. Er is eigenlijk continue wel iets geweest waarin zee onderdrukt werden. Dat doet me erg veel pijn om te weten. Hoe de Joden behandeld zijn is in feite ook een soort van discriminatie…terwijl dat het net zo goed gewone individuen zijn als jij en ik… kortom ik heb deze dag veel indrukken op gedaan.

Na het museum te hebben bekeken zijn we terug gegaan richting Alexanderplatz en daar op bus 100 gestapt. Dit is de lijn in Berlijn voor de toeristen, je komt langs een hoop interessante plekken en bezienswaardigheden. Hij stopte bij de Zoologischer Garten en daar zijn we uitgestapt en overgestapt op lijn 200! Dit is eigenlijk ook net zo’n lijn als 100, maar neemt een net iets andere route. Maar we dachten, dan hebben we in ieder geval niet dezelfde route terug.

Daarna hebben we onze dagelijkse zuivel gehaald (melk) bij Kaisers (de supermarkt om de hoek) en zijn terug gegaan naar de hostel om daarna weer op pad te gaan om wat te gaan eten! Na weer heerlijk te hebben gegeten zijn we terug gegaan richting de hostel om daar gezellig een spelletje te spelen met een borreltje erbij. Jos aan het bier (zoals gewoonlijk ;-P) en ik aan een cocktail! We hebben ons kostelijk vermaakt en het werd een ontzettend gezellige avond, doe voor mijn doen best laat werd. Rond 01:00 uur ben ik mijn bedje ingerold…Jos heeft nog een tijdje langer aan de bar gezeten.

Een echte zondag
Vandaag hebben we uitgeslapen. Althans, Jos. Ik niet, want zoals gewoonlijk was ik weer vroeg wakker (08:00 uur) :-S en dat zonder wekker. Om gek van te worden. Maar goed, ik ben eruit gegaan en beneden in de lobby gaan zitten. Daar heb ik lekker zitten prutsen op de computer zoals jullie gezien hebben, want er zijn een hoop foto’s online gezet en een heel stuk van m’n reisverslag.

Jos kwam rond kwart over 11 aangelopen,… toen had ik er dus alweer drie wakkere uren opzitten. We zijn toen onze jassen gaan pakken en zijn een frisse neus gaan halen in het Friedrichshain park. En ik moet je zeggen, na gister avond was dit echt heerlijk. Even bijkomen, wakker worden of hoe je het ook wilt noemen. Er was een redelijke bedrijvigheid in het park. Mensen waren aan het hardlopen, of een poging daartoe en kinderen waren er aan het spelen. Ik vond het heerlijk om er rond te lopen, voor mijn gevoel was het er totaal anders dan bij ons in een park. De kinderen waren hier bijvoorbeeld rustig aan het spelen, vaak samen met hun ouders. Bij ons in Nederland gaat het al vaak gepaard met een hele hoop geschreeuw. Dat vind ik wel eens jammer… Maar tja, wat kunnen we eraan doen. Als men er wat van zegt bij ons, krijgen we vaak een grote mond terug. Dus nu maar extra genieten!

In het park heb ik wat lopen fotograferen met mijn camera, omdat ik een nieuwe filter had gekocht. En tja, dat moest natuurlijk even uitgeprobeerd worden. Ik heb best leuke foto’s gemaakt, al zeg ik het zelf. We hebben zeker anderhalf uur door het park gewandeld en daarna hebben we de tram terug genomen naar ons hostel. Daar wilde Jos op m’n laptopje even wat achterstallige mailtjes en hyves berichten weg werken, maar helaas ging dit niet door, want het internet lag er uit. Dus gingen we maar weer een spelletje spelen, net zoals gisteravond. Het nieuwe reisspel van monopoly (in kaartvorm) is echt ontzettend leuk en kan je je best even mee bezig houden. Na 4 potjes te hebben gespeeld en allebei er twee te hebben gewonnen, is Jos terug gelopen naar het restaurant waar we gisteren hadden gegeten want hij was daar zijn paraplu vergeten. We zullen maar zeggen dat, dat de leeftijd is ;-). Gelukkig hadden ze hem nog niet verkocht! En kwam hij terug met zijn plu. Toen zijn we, aangezien ik flink afzakte qua energie, op weg gegaan naar de ‘Tempo Box’ waar we eerder deze week ook hadden gegeten en dit ons erg goed bevallen was.

Toen ik zowat omviel van de moeheid zijn we met de tram teruggegaan naar ons hostel, om daar meteen naar boven te gaan en ons voor te bereiden op morgen. Tassen inpakken, spullen opruimen enz. Ik heb toen ook nog even heerlijk gedoucht en ben toen al snel mijn bed in gedoken! Op naar morgen… op naar onze terugreis, op weg terug naar de werkelijkheid!

Er komt nog een stukje over morgen,…dus tot dan!

De terugreis
Vandaag was ik te vroeg wakker :-/ om half 5 ’s ochtends al! Echt niet leuk, want ik voel me nu dus ontzettend gaar. Ik heb nog wel heel even kunnen slapen, maar echt geweldig in mijn vel zat ik niet. Toen om half 8 dan echt de wekker ging, heb ik me meteen omgekleed, om daarna helaas een gigantische bloedneus te krijgen. Kortom een beetje een rot ochtend om te beginnen. Maar toen dat allemaal over was, heb ik me nog even lekker gewassen en mijn spullen allemaal opgeborgen die nog niet in de tas zaten.

Uiteindelijk zaten we om 9 uur in de lobby en is Jos even een broodje en wat drinken gaan halen. Het broodje hebben we daar nog opgegeten en toen zijn we op weg gegaan naar de S-bahn die ons naar de Ostbahnhof zou brengen. Daar zijn we om 10:26 op onze trein gestapt die ons naar Amersfoort zou brengen. Om 16:23 uur kwamen we aan in Amersfoort, en waar we eerst bang waren dat we onze aansluiting door vertraging zouden missen, stond de trein naar Utrecht nog netjes op ons te wachten! Zo kwamen we om 16:39 uur aan op Utrecht Centraal en kon ik de trein van 16:58 uur naar Tiel nemen. We zouden eerst nog gezellig wat eten op Utrecht Centraal, maar aangezien mijn energie ver te zoeken was, hebben we dat maar afgelast. En dus kwam ik om 17:35 uur aan in Tiel waar mijn moeder op mij stond te wachten.

Moeders had lekker gekookt, en dus kon ik daar fijn aanschuiven. Om daarna samen met Blitz (m’n hamster) weer thuis te worden gebracht, en snel mijn bed in te duiken!

Berlijn was echt geweldig,… Ontzettend mooie gebouwen, architectuur, cultuur, natuur en nog veel meer! Echt de moeite waard als je er nog niet geweest bent. En het openbaar vervoer is echt heel goed. Ook al zeggen de Duitsers van niet ;-) het is vele malen beter als hier in Nederland. Je kunt eigenlijk overal komen met het openbaar vervoer! En ga je naar Berlijn, en wil je dan Potsdam bezoeken? Trek daar dan echt een hele dag voor uit, want dat ben je echt kwijt! En als je er dan toch een heel dagje bent, ga er dan ook gezellig eten! Het is er allemaal niet duur!

Verder wil ik Jos enorm bedanken voor de fantastische week die we hebben gehad! Bedankt voor het geweldige weekje Berlijn!

Een paar recensies

~ Industriepalast Hostel ~ Ons hostel, en pas net heropend. Keurig, ruim opgezet hostel. Bedden zijn prima, alleen de douche gelegenheid op 2-persoons kamers is een beetje aan de kleine kant. Personeel is vriendelijk en spreek goed Engels (mocht je zoals ik amper Duits kennen).

~ Tempo Box ~ Heerlijk eten op een ontzettend gezellige plek. Niet te groot en niet te klein…en voor een mooi prijsje! Mensen met een kleine maag: Duitsland is het land van eten, en dus grote porties! Onthoud dat…en denk eerst twee keer na voor je een voor en hoofdgerecht besteld.